فناوری اطلاعات

.فعالیت این وبلاگ در زمینه برنامه نویسی دات نت ،شبکه های کامپیوتری و اخبار فناوری می باشد

فناوری اطلاعات

.فعالیت این وبلاگ در زمینه برنامه نویسی دات نت ،شبکه های کامپیوتری و اخبار فناوری می باشد

آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۰۱ - آلپ صنعت
    عالیه

داگلاس انگلبارت مخترع موس درگذشت

سید محسن علوی | يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲ ق.ظ

 

هنگامی که به اختراعات شگفت انگیز و تاریخ ساز ۱۰۰ سال گذشته نگاهی بیاندازیم، بی شک یکی از آنها که دنیا را تغییر داد، موس کامپیوتر بود. با نشانه روی و کلیک کردن، شما می توانید چیزهای مختلف را به راحتی روی صقحه نمایش کامپیوترتان مدیریت و اداره کنید. و کارهایی که کاربران کامپیوتر تا قبل از این اختراع، حتی فکرش را هم نمی کردند، قابل انجام و امکان پذیر شده اند. 

یک بار دیگر به طور جدی به موس کامپیوتر بیاندیشید. ما بدون آن چه می توانستیم کار کنیم؟ فکر کردن به دنیای بدون موس هم ترسناک است. اولین موس از یک جعبه چوبی ساخته شده بود و از چرخ های واقعی بهره می بٌرد! یعنی دقیقا چیزی مانند عکس زیر:

احتمالا حدس می زنید فردی که موس را اختراع کرد، با توجه به گستره کاربرد آن، باید میلیاردر شده باشد، درست است؟ پاسخ این سوال منفی است. Douglas Engelbart موس را در سال ۱۹۶۳ اختراع کرد و پتنت آن را در سال ۱۹۶۷ به نام خود ثبت داد. 

اما خب، مانند بسیاری از بزرگان علم، انگلبارت از زمان خود خیلی جلوتر بود و پیش از آنکه کامپیوترهای شخصی به همراه موس همه گیر شده و جای خود را در دنیای تکنولوژی باز کنند، متاسفانه اعتبار پتنت وی پایان یافته بود! و بدین گونه وی از هرگونه درآمدی از این اختراع بزرگ خود بی بهره ماند.

 

کسانی که در ۲۰ سال اخیر با کامپیوتر کار کرده باشند، حتما موس را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی کنترل و ورود اطلاعات تجربه کرده اند. ابزاری که به استاندارد اصلی همراه تمام کامپیوترها تبدیل شده و همچنان جایگاه خود را بعد از سال ها حفظ نموده است. به گونه ای که تصور کار با ویندوز، سرگرمی با گیم ها یا هرگونه تعاملی با کامپیوتر بدون استفاده از آن سخت و ترسناک است. 

به گزارش CNN، متاسفانه مخترع موس، داگلاس انگلبارت روز گذشته در خانه اش فوت کرد. 
شاید از جالب ترین نکات در خصوص این اختراع جهانی، بتوان به نامگذاری آن اشاره کرد. انگلبارت هنگام ثبت پتنت خود، این دستگاه را x-y position indicator یا «تعیین کننده موقعیت ایکس و وای» نامگذاری کرد. اما خوشبختانه مهندس دیگری آن را موس نامید و این نام تجاری شد. تصور کنید که امروزه برای این گجت کوچک قرار بود از نام xypi  استفاده می کردیم!

البته موس تنها دستاورد انگلبارت نبود و او در زمینه های تحقیقاتی بسیار زیادی مشغول فعالیت بوده است. وی در گذشته مدیر مرکز تحقیقات ARC بود که بعدها تبدیل به دومین نقطه متصل به آرپانت در جهان شد. او همچنین روی تکنولوژی های پیشرویی همچون کارکرد چند پنجره ای، ویرایشگر تصویری، برنامه های کمکی حساس به مفهوم و... کار می کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی