فناوری اطلاعات

.فعالیت این وبلاگ در زمینه برنامه نویسی دات نت ،شبکه های کامپیوتری و اخبار فناوری می باشد

فناوری اطلاعات

.فعالیت این وبلاگ در زمینه برنامه نویسی دات نت ،شبکه های کامپیوتری و اخبار فناوری می باشد

آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۰۱ - آلپ صنعت
    عالیه

از این پس علاوه بر سرد سازی آهنرباهای مغناطیسی ذره کوب بزرگ سرن، هلیوم کاربرد آشنا و عیجب دیگری هم پیدا کرده است: افزایش ظرفیت، کارایی و راندمان هارد دیسک ها.

وسترن دیجیتال امروز اعلام کرد که HGST (یکی از شرکت های تابعه) فروش هارد دیسک های ۶ ترابایتی Ultrastar He6 را آغاز کرده است. در این مدل از هارد دیسک، پلاترهای گردان آن درون یک جایگاه سحر آمیز پر شده از هلیوم (به جای هوا) قرار گرفته اند. 

به دلیل اینکه چگالی هلیوم یک هفتم هوا است، تلاطم به وجود آمده در اثر کار مداوم بخش های گردان دیسک و هد هایی که مرتبا روی آنها برای خواندن اطلاعات در حرکتند، کاهش خواهد یافت.

و البته این به معنی مصرف کمتر انرژی و اتلاف کمتر گرما هم خواهد بود که در دیتاسنترها امری مهم و حیاتی محسوب می شود. به خصوص اینکه وسترن دیجیتال ادعا می کند با استفاده از هلیوم، میزان مصرف انرژی به ازای هر ترابایت تا ۴۹ درصد کاهش می یابد.

با کاهش اغتشاش و تلاطم در کار درایو، امکان افزایش ظرفیت آن هم محیا می شود. زیرا با این شیوه می توان پلاترهای بیشتری را در اتاقک ۳.۵ اینچی هارد جای داد. هاردهای ۴ ترابایتی کنونی از ۵ پلاتر بهره می برند. اما درون Ultrastar He6، هفت پلاتر قرار گرفته و ظرفیت را به ۶ ترابایت رسانده است.

البته در ماه های اخیر، هارد درایوها تحت فشار رقابتی شدیدی از سوی حافظه های فلش قرار داشته اند که سریعتر و بی صداتر هستند. اما برگ برنده هارد دیسک ها تا کنون هزینه کمتر به ازای هر گیگابایت بوده است.

ایده هاردهای بر پایه هلیوم می تواند اساس طراحی های جدید وسترن دیجیتال باشد، تا با افزایش حجم و بهبود کارایی هارد دیسک ها مزیت رقابتی آنها را بالاتر ببرد. به گفته وسترن دیجیتال، هارد دیسک های Ultrastar He6 نسبت به درایوهای ۴ ترابایتی فعلی، ۲۳ درصد مصرف انرژی کمتری دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی